miercuri, 5 februarie 2014

Mersul pe bicicleta si diabetul zaharat

Mersul pe bicicleta este un exercitiu cu rol terapeutic pentru trup si minte.

Ciclismul este o metoda terapeutica pentru antrenarea sistemelor cardiovascular (scade nivelul colesterolului din sange iar tensiunea arteriala este mentinuta in parametrii normali), respirator, digestiv si osos. Mersul pe bicicleta reprezinta activitatea de baza in cazul persoanelor obeze, contribuind la scaderea in greutate si la imbunatatirea calitatii vietii si bineinteles ajuta la reducerea sanselor de aparitie a diabetului.
De cele mai multe ori ne intrebam sau suntem intrebati daca persoanele cu diabet zaharat pot face sport. Pentru un diabetic cel mai bun lucru pe care il poate face este sa fie cat mai activ deoarece efortul fizic scade nivelul glucozei din sange, reduce necesarul de insulina si ajuta la mentinerea unei greutati optime. Deoarece diabetul este o afectiune ce ridica anumite probleme speciale, este indicat sa va consultati cu medical diabetolog inainte de a incepe o activitate sportiva…


Persoanele mai in varsta vor avea nevoie de un control cardiologic, incluzand chiar si un test de efort. Asta nu trebuie, in schimb sa va sperie, din contra, trebuie sa va dea un plus de ambitie de a face in continuare sport ori de cate ori aveti ocazia. Exista sportivi de performanta sau nu neaparat, care sufera de diabet insulinodependent si care totusi, participa la competitii sportive, deci, nu trebuie sa va descurajati. Eu sunt una din acele persoane care sufera de diabet tip 1 insulinodependent si reusesc sa fac sport, ca de exemplu, mersul pe “bicla”, drumetiile pe munte, innotul si orice altceva ce imi ofera acea stare de bine, de relaxare si voie buna. Un plus il am atunci cand reusesc sa ma deconectez de problemele zilnice, in special stress, care dupa parerea mea este una din principalele boli ale secolului.
Daca nu ati mai facut sport pana acum, nu ati mai mers de mult cu bicicleta, trebuie sa incepeti treptat, cu eforturi scurte, de intensitate mica. O metoda ar fi sa mergeti pe jos, pentru inceput. Pe parcurs, se mareste treptat ritmul si distanta parcursa pe jos, dupa care puteti chiar lua bicicleta si mergeti in parc. Tineti minte, orice tip de activitate este mult mai buna decat statul pe canapea. Sfatul nostru este ca in orice activitate sa fiti insotit, pentru a beneficia de ajutor in cazul unei crize diabetice. Daca aveti sensibilitatea redusa la nivelul memebrelor inferioare, alegeti totdeauna incaltamintea potrivita si exercitii ce presupun impact redus - pedalare, innot, vaslire…
Masurati-va nivelul glicemiei inainte si dupa antrenament si la fiecare 20-30 de minute in cazul unui efort prelungit. Daca glicemia scade sub 100 mg/dl, consumati alimente care contin 15-30 g carbohidrati inainte de efort. Hidratati-va corespunzator. Daca nivelul glicemiei este prea mare (peste 250 mg/dl in cazul diabetului tip 2 si peste 200 mg/dl in cazul diabetului tip 1), amanati antrenamentul pana la normalizarea valorilor glicemiei. Trebuie sa stiti foarte bine care sunt semnele hipoglicemiei - ameteala, tremuraturi, transpiratii reci, vedere dublata, stare de agitatie. Invatati cum sa tratati rapid o criza de hipoglicemie.
Faceti efort la 1-2 ore dupa o masa. Evitati sa faceti antrenament in timpul unui varf de secretie al insulinei. Din punctul meu de vedere, dimineata este momentul ideal.
Persoanele cu diabet tip 1 ar trebui sa evite efortul fizic seara. Ajustati-va aportul de insulina, daca este necesar. De preferat sa va sfatuiti cu medicul diabetolog. Dupa eforturi prelungite sau intense veti avea nevoie de un aport mai mare de carbohidrati in urmatoarele 24 de ore, pentru a reumple depozitele de glicogen. In perioada de efort beti multa apa, pentru a inlocui pierderile.
Foarte important este sa purtati pantofi sport de buna calitate si care vi se potrivesc foarte bine. Diabetul zaharat poate afecta sistemul nervos, rinichii, vederea, vasele sangvine si sistemul imunitar. La nivelul vaselor de sange, genereaza o afectiune cunoscuta sub numele de angiopatie diabetica, iar la nivelul nervilor, neuropatie diabetica. Neuropatia diabetica se localizeaza frecventa la nivel membrelor inferioare, deci, este foarte important sa va simtiti comod si lejer in momentul in care pedalati sau faceti un cu totul alt sport. Nu consumati alcool in perioada premergatoare antrenamentului.
Important este sa purtati o bratara pe care sa fie scris ca sunteti diabetic.
Un proiect bikesensation.ro este organizarea de grupuri de persoane ce sufera de diabet, indrumarea si incurajarea catre sport, catre ciclism, dar mai ales catre ciclismul in natura.


Cele bune,








Echipa Bikesensation