marți, 26 mai 2015

Sinca veche - popas pentru suflet



Şinca Veche este unul din satele cu al cărui trecut se pot mândri locuitorii de astăzi. Este sigura aşezare a dacilor încă din secolele IV-III înainte de Hristos, pe una dintre terasele sudice ale Dealului Pleşu.






















Itinerar

Ziua 1 Bucuresti - Sinca Veche

Ziua 2 Sinca Veche - Sinca Noua - Paltin - Poiana Marului - retur

Ziua 3 Sinca Veche - Ohaba - Vad - Poiana Narciselor; auto Bucuresti



Activitati

  • ciclism
  • vizita la complexul rupestru Sinca Veche (Templul Ursitelor)
  • vizita la Moara cu noroc - cea mai veche moara in functiune din Transilvania
  • plimbare cu caruta trasa de cai
  • vizita la stana traditionala/ cina la stana



Detalii tehnice   

  • Durata totala - 3 zile
  • Pe bicicleta - 2 zile
  • Nopti - 2 nopti
  • Mese - 2 mic dejun; 2 pranz;
  • Distante: 200km (auto din Bucuresti) <Ziua1>; 55 km bicicleta <ziua2>; 30 km bicicleta + 200 km auto spre Bucuresti  <ultima zi3>
  • Nivel - mediu
  • Cel mai jos / inalt punct - 475m / 801m
  • Tip teren - asfalt 50% / offroad 50%



Detalii

  • Punct start / finis - Sinca Veche, Brasov
  • Ora inceput: ora 18, Sinca Veche
  • Ora sfarsit: ora 19, Ziua 3
  • Marime grup 6-20 persoane
  • Cazare Pensiune 2-3 stele (camere duble cu baie) 



Tarife: - revenim odata cu definitivarea cazarii
 
ECHIPAMENT RECOMANDAT, de primavara-vara. 

- bicicleta MTB 

- casca 

- ochelari de soare 

- rucsac de tura 

- sosete de schimb 

- un tricou de poliester, plus unul de schimb 

- polar subtire si rezistent la vant 

- geaca gore-tex sau ceva similar, pentru vant, ploaie 

- pantaloni de ciclism sau pantaloni de primavara-vara 

- manusi ciclism 

- sapca, caciula subtire  si un buff 

- bidon sau termos pentru lichide, apa sau ceai  






























Şinca Veche este unul din satele cu al cărui trecut se pot mândri locuitorii de astăzi. Este sigura aşezare a dacilor încă din secolele IV-III înainte de Hristos, pe una dintre terasele sudice ale Dealului Pleşu.Se presupune că aici la Şinca Veche, ar fi existat o reprezentare cultică precreştină, dacică, închinată zeului Zamolxe. Acest fapt se probează prin structura geologică a stâncilor la care a intervenit şi creaţia omului de prelucrarea pietrei, încă din neolitic. De asemeni, terasa dealului ce predomină întreagă aşezarea, cu orizonturi desfăşurate în larg, ce scoate la lumină mulţimea de sate ale Făgăraşului, argumentează ridicarea de templu închinat zeităţii dacice, care se făceau pe cele mai frumoase înălţimi scăldate de soare. (un material care a fost înmânat Fundației Ortodox-Culturale „Maica Sfântă – Bucuria Neașteptată“ în anul 2005 de către Părintele Nicolae Pucheanu)

Sinca Noua este situata la poalele muntilor Fagaras, pe valea Sincii, la o distanta de 30 km de Municipiul Fagaras si 50 de km de Municipiul Brasov. Suprafata comunei este de 8.500 ha din care 5.500 ha sunt paduri. Teritoriul administrativ este strabatut de DN 73A care asigura legatura intre Rasnov si Sercaia. Satul Paltin este singurul sat apartinator de comuna, situat la o distanta de 7 km de centrul de comuna. Localitatea Sinca este atestata documentar din anul 1291.
In anul 1762 au avut loc doua evenimente importante care au dus la scindarea comunitatii romanesti din Sinca:
-Primul a fost ordinul imparatesei Maria Tereza ca romanii din Ardeal sa treaca la catolicism.
-Al doilea a fost infiintarea regimentelor de graniceri, ale Imperiului Austriac.
In urma acestor evenimente, 88 de familii din Sinca au hotarat sa-si paraseasca locuintele si sa se retraga in padurile situate in amonte pe valea Sincii. S-au oprit in aceste paduri la circa 9 km de vatra vechiului sat si s-au asezat in jurul unei manastiri ortodoxe situate pe dealul "Ghie".
Incet, incet au inceput sa defriseze padurile si au infiintat vatra unui nou sat pe care l-au numit Sinca Noua.
Localitatea Sinca Noua a fost cea mai mare comunitate romaneasca din Tara Fagarasului, avand statutul de comuna pana in anul 1968. Regimul Comunist a desfiintat comuna socotind-o localitate reactionara deoarece a sprijinit partizanii care au luptat in Muntii Fagarasului si nu au vrut sa-si inscrie terenurile in Colectivele Agricole de Productie. Astfel, Sinca Noua, a devenit sat al comunei Poiana Marului Comuna a fost reinfiintata prin legea 257/2002 si a avut o dezvoltare rapida. Astfel, s-au construit si modernizat multe institutii: primaria, scoala generala, caminul cultural, dispensarul, centrul pentru situatii de urgenta, centrul de informare turisti ca, bisericile, Manastirea Sinca Noua.
In anul 2005, Sinca Noua a primit statutul de Sat European din partea delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti. Este prima comuna certificata ecologic din Romania. Detine o sectie de predare in limba germana la scoala generala.

Bisericuta de lemn atestata la 1644 are fundatie din piatra si este ridicata din barne de lemn imbinate la colturi in stilul traditional, cu ferestre lucrate dintr-o bucata. E acoperita cu sita si are un turn de dimensiuni mici in care sunt clopotul si toaca. Batranii satului povestesc ce stiu de la mosii lor, si anume ca la parasirea vechiului sat fiecare familie a luat ce a putut transporta si a plecat pe firul apei in sus. O parte dintre barbati, au luat clopotul bisericii, vestit pentru puterea de imprastiere a norilor de furtuna, si l-au transportat pe crestele muntilor, pe deasupra tuturor izvoarelor si apelor pentru a-i pastra nealterata aceasta calitate. Acest clopot instalat in turnul bisericutei de lemn se bucura si azi de aceeasi faima si este folosit oricand este necesar.

La 29 august 1908 s-a deschis calea ferata Fagaras - Brasov construita intre anii 1906 - 1908 de Concesiunea Beldy Tivadar prin firmele de constructie budapestane Max Schiffer si Mendel & Revesz. Intre statia Sinca Noua si Halta Valea Homorod au fost construite primele doua viaducte de cale ferata din Romania realizate cu arce din beton armat dupa proiectele Prof. Dr. Szilard Zielinsky de la Institutul Politehnic din Budapesta. Dupa peste 30 de ani de exploatare au aparut probleme incompatibile cu siguranta circulatiei trenurilor atat la cele doua viaducte cat si la structura Tunelului Diana aflat in apropierea lor. Din aceste motive intre anii 1941 - 1943 a fost construita in regim de urgenta varianta ocolitoare Sercaia - Valea Homorod inaugurata la 3 noiembrie 1943 cu o lungime de 16,1 km. In anul 1948 calea ferata Valea Homorod - Sinca Noua a fost demontata si cele 2 viaducte impreuna cu Tunelul Diana (535m) au fost abandonate.

Viaductul Podu' Ilii Calea ferata Fagaras - Brasov

Pozitia: intre Sinca Noua - Valea Homorod km 40 + 307

Raza curbei = 250 metri

Lungimea = 99,40 m

Deschidere maxima = 60 m



Viaductul Podu' Negru Calea ferata Fagaras - Brasov

Pozitia: intre Sinca Noua - Valea Homorod km 41 + 147

Raza curbei = 250 metri

Lungimea = 167,30 m

Deschidere maxima = 60 m



Va asteptam cu drag in mijlocul naturii pentru trei zile de relaxare, voie buna si o experienta de neuitat, alaturi de oameni frumosi, pentru oameni frumosi!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu